Koska valtakunnan ykköspuheenaihe on, syystäkin, ollut viime aikoina niinkin arkinen asia kuin sää, voisin minäkin lörpötellä aiheesta. Toisaalta olen nimittäin vuodenaikaihminen, siis en talvi- tai kesäihminen, vaan pidän siitä vuodenajasta, joka milloinkin on. Minusta pitää kuitenkin olla aina kunnolla sellainen ilma kuin kyseiseen vuodenaikaan kuuluu: talvella niin kylmää ja lumista, että on kuin elettäisiin Grönlannissa; keväällä vesisadetta ja ensimmäisiä auringonsäteitä; kesällä lämmintä ja välillä raikkaita kesäsateita ja syksyllä taivaalta saa sataa vaikka kissoja ja koiria.

Tämä vuodenaikaihmisyys ei kuitenkaan aina auta minua, sillä nyt on ollut sellaiset ennätyshelteet, että jopa minulle kelpaisi vähän viileämpikin. Vaikka 25 astetta. Monestakin syystä:

- Helteellä ruoka ei maistu eli en syö töissä juurikaan eli on heikko olo enkä jaksa tehdä mitään.

- Olen itse vaaleaihoinen ja siksipä palan helposti. On hankalaa nauttia ulkoilmasta palamatta, ja se on sääli, koska olen aika ulkoilmaihminen (Ulkoilmaulkoilma. Toistoa? Missä?)

- Unohdan välillä juoda tarpeeksi ja sitten pää sanoo ai ai.

- Olen 24 tuntia vuorokaudessa hikinen. En jaksa edes laskea, montako kertaa päivässä käyn suihkussa ja uimassa, kun olen heti sen jälkeen taas aivan läpimärkä, osittain ruumiillisen työn ansiosta. Tänäänkin olisin voinut voitokkaasti osallistua Miss märkä t-paita -kilpailuun töitten jälkeen.

- En saa nukuttua kuin vasta aamuyöllä, kun on edes hieman viileämpää. Päivällä on ihan sama, onko ikkuna auki vai kiinni, kun on kuitenkin kuuma ja sitä paitsi ilta-aurinko lämmittää aina asuntoni mukavasti. Tästä kaikesta johtuen olen tietysti töissä virkeimmilläni.

- Jos vielä kerrankin joku toope kirjoittaa lehdessä, että "helle hellii", en vastaa seurauksista. Erityisesti vanhuksille tämä saattaa olla kohtalokasta aikaa, eivätkä kaikki muutkaan nauti helteestä. Sanapari on kyllä kovin "nokkela", mutta keksikää hei jotain uutta. Eihän kukaan sano, että pakkaset hellivät, vaikka talvi-ihmisille se on mukavaa aikaa.

Toisaalta - koska olen sitä mieltä, että kun on kesä, pitää olla kunnolla kesä - helle on ihanaa:

+ Saa uida!

+ Nälättömyys on hyvä tekosyy jäätelön syömiseen (Sivuhuomautus: Luin jostain, että suomalaiset söisivät 13 litraa jäätelöä vuodessa. Niin vähän! Minulla tuo menee varmaan parissa viikossa... viimeistään. )

+ Saan vähän väriä naamaani

+ Tekee mieli olla tavallista enemmän ulkona

+ Marjat kypsyvät (kunhan välillä sataa), terveisin marjahirmu

+ On kunnolla kesä

+ Tuntuu lomalta (niinkuin se onkin, ainakin opiskelusta)

Hah, plussat voittivat tämän erän 7-6! Jospa huomenna työ ei enää tuntuisi niin hikiseltä.

P.S. Vasemman käteni peukalossa on rakko moppaamisesta.